Research Tour 2019

gronlunds-nyheder-research-tour-2019

Netop hjemvendt fra en kombineret ferie og studietur i USA, har jeg lyst til at dele et par af de indtryk, jeg tog med mig hjem fra vores besøg på museerne i Washington DC, Buffalo og New York City.

Der er ingen tvivl om, at de amerikanske museer har det noget nemmere med at udvikle egne varer. Omsætningen i de store museumsbutikker må være enorm med omkring 2,5 mil. besøgende på MoMA og intet mindre end 7 millioner på The Met.

Ideen med at skabe serier i butikken, er meget udbredt. Det samme motiv gengivet på et krus, en totebag, en køleskabsmagnet, et bogmærke, en musemåtte, en notesbog og også som en lille kunstreproduktion. Det skaber blikfang og giver en fornemmelse af små ”øer” i butikken.

Jeg havde glædet mig enormt til MoMA. Butikken her skulle være ekstraordinært flot og med et virkeligt inspirerende udvalg af varer. Desværre havde jeg misset, at museet var under ombygning og først åbner igen den 21. oktober. Vi må snart tilbage 😉

I butikkerne, især på Guggenheim og på det meget mindre Albright-Knox Art Gallery i Buffalo, var der virkelig fokus på at give gæsterne oplevelsen med hjem. Det var meget inspirerende i forhold til vareudvalget, og her var mange nye ideer, som vi nu vil arbejde på at kunne tilbyde vores danske kunder fremover.

Her er museerne vi besøgte: Smithsonian National Museum of African American History & Culturewww.nmaahc.si.edu National Portrait Gallerywww.npg.si.edu U.S. Capitolwww.visitthecapitol.gov Albright-Knox Art Gallerywww.albrightknox.org Burchfield Penney Art Centerwww.burchfieldpenney.com The Metropolitan Museum of Artwww.metmuseum.org Solomon R. Guggenheim Museumwww.guggenheim.org

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *