Min bedstefar, Aage E. Grønlund, udgav i 1926 nogle af de første bøger om Danmark og skabte samtidig Grønlunds Forlag.

I 1960, mange kultur- og souvenirudgivelser senere, overtog min far, Jørgen Grønlund, forretningen og tilføjede med tiden fotografering som produkt. Han modtog stor anerkendelse for sit fotograferingsarbejde til forlaget Lademanns rejseleksikoner i midten af 70’erne og fremstillede kort herefter forlagets første katalog for en dansk turistseværdighed.

I 1984 trådte jeg selv ind i virksomheden, og efter at have arbejdet sammen med min far i ­nogle spændende og lærerige år overtog jeg driften. Vi udgav Danmarks første turistvideo og i ­årene efter bogserierne “Wonderful Copenhagen” og “Wonderful Denmark”.

Grønlunds Forlag ud­viklede sig til en kreativ og moderne grafisk virksomhed med salg af blandt andet bøger, postkort, magneter og fotografier til en lang række af landets mest anerkendte turistattraktioner og kulturinstitutioner. Heriblandt LEGOLAND, som har været fast aftager af varer siden åbningen af parken i 1968.

I ”gamle dage” var kunderne hovedsageligt turistseværdigheder, boghandlere og souvenirbutikker. I dag er navnet ændret til blot at være grønlunds, og fokus er rettet mod museumsbutikker og brandstores og udvikling af skræddersyede varer til disse. En udvikling jeg personligt påskønner, da museumsverdenen er så mangfoldig og kvalitetsorienteret. Hele mit voksne liv har jeg arbejdet med den danske kulturarv og oplevelsesindustri – og selvom meget har ændret sig gennem årene, er det stadig den samme ånd der hersker hos grønlunds, som for mere end 90 år siden.

Og missionen er stadig at hjælpe vores kunder med at udnytte deres aktiver kommercielt og formidle fortællingen, så de i sidste ende kan give gæsterne en bid af oplevelsen med hjem.

Mikkel Grønlund