Den 15. februar 1926 overtager min farfar Aage E. Grønlund boghandlen i Østergade 44 i København, der på daværende tidspunkt hedder “Bogstuen” efter Ellis Lohse (tidligere prokurist hos Høst & Søn). Her etablerede han nogenlunde samtidigt også Grønlunds Forlag, som fra begyndelsen udgav fotobøger og postkort og senere også billedekalendere med fotos fra hele Kongeriget.

I 1960 overtager min far, Jørgen Grønlund, forlaget og tilføjede med tiden fotografering som produkt. Han modtog stor anerkendelse for sit fotograferingsarbejde til forlaget Lademanns rejseleksikoner i midten af 70’erne og fremstillede kort herefter forlagets første katalog for en dansk turistseværdighed. Slotte, herregårde, dyreparker og forlystelsesparker var kunderne – og min far forstod at skabe de postkort, kataloger, lysbilledeserier og andre souvenirs, som kunderne efterspurgte i butikkerne. I 1973 træder familien Grønlund ud af boghandlen, som drives videre af Jytte og Thomas Axelsen som antikvariat.

I 1984 blev jeg selv ansat i virksomheden som studiejob, ved siden af min skolegang på Niels Brock. Og efter at have arbejdet sammen med min far i ­nogle spændende og lærerige år, overtog jeg driften i 1991. Vi udgav Danmarks første turistvideo på VHS, senere DVD’er og i ­årene efter bogserierne “Wonderful Copenhagen” og “Wonderful Denmark”. Vores postkortsortiment udvidede sig fra kun at dække København, til at blive landsdækkende, blandt andet med Coops butikker som aftagere. Efter 2,5 års forberedelser, gik vi ved årskiftet 2002/2003 på nettet med billeddatabasen Fotodanmark hvor vores store fotoarkiv fra hele landet, blev gjort tilgængeligt online.

Forlaget ud­viklede sig til en kreativ og moderne grafisk virksomhed med salg af blandt andet bøger, postkort, køleskabsmagneter og fotografier til en lang række af landets mest anerkendte turistattraktioner og kulturinstitutioner. Heriblandt LEGOLAND, som har været fast aftager af varer siden åbningen af parken i 1968. Det var en spændende udvikling – men som internettet kom krybende, ændrede efterspørgslen sig.

I 2010 besluttede jeg mig for at re-brande firmaet. I ”gamle dage” var kunderne hovedsageligt turistseværdigheder, boghandlere og souvenirbutikker. Ordet “forlag” blev fjernet – og med et skarpt fokus på at være markedsledende indenfor souvenir og merchandise, kært barn mange navne, arbejder vi i dag på grønlunds, fuldt fokuseret på at hjælpe museumsbutikker og brandstores med at udvikle skræddersyede varer, som giver gæsterne oplevelsen med hjem. Mangfoldigheden, kombineret med kundernes kvalitetskrav er noget jeg virkelig påskønner.  Hele mit voksne liv har jeg arbejdet med den danske kulturarv og oplevelsesindustri – og selvom meget har ændret sig gennem årene, er det stadig den samme ånd der hersker hos grønlunds, som for snart 100 år siden.

Og missionen er stadig den samme: At hjælpe vores kunder med at udnytte deres aktiver kommercielt og formidle fortællingen, så de i sidste ende kan give gæsterne en bid af oplevelsen med hjem.

Mikkel Grønlund