3 gode råd

gronlunds-Skab-dit-eget-sortiment_Serier1-1920x1080

1. Understøt jeres fortælling
2. Skab serier
3. Lad dig ikke lokke

Okay, lad mig starte med at erkende, at der desværre ikke findes en fast opskrift på, hvordan man skaber succes med at udvikle varer til en museumsbutik eller brandstore. Stort set alle steders fortællinger er forskellige og faktorer som uddannelse og demografi er afgørende for, hvad og hvorfor gæsterne køber.

Jeg har beskæftiget mig med at udvikle, designe og fremstille varer til denne type butikker i over 30 år og har dermed et solidt grundlag for at give disse tre råd. Brug dem – eller send dem videre til den hos jer, der er ansvarlig for jeres butik.

1. Understøt jeres fortælling – og lad den understøtte varen
Når jeres gæster kommer til butikken, har de med stor sikkerhed nogle højdepunkter fra besøget i bevidstheden. Det er ikke altid jeres egne favoritter, men måske genstande eller motiver der pga. farver, mønstre, historie eller andet, har vækket speciel begejstring. Spørg gæsterne til deres favoritter, når de er i butikken. Og forsøg så at bygge dine nye varer på basis af den viden. Husk at sørge for, at varen – eller dens emballage – fortæller historien om genstanden og også gerne om jeres sted, så gæsten vitterligt får oplevelsen med hjem.

2. Skab serier
Når du vælger at fremstille flere varer med det samme motiv, giver du motivet tyngde og lader gæsten forstå, at dette motiv er blandt jeres absolut vigtigste. En serie med forskellige varer med samme motiv, giver dig også mulighed for, på en hylde, et podie eller et tredje sted i butikken, at eksponere serien i sin helhed, gerne sammen med et skilt med fortællingen om motivet. Nu bliver det så op til kunden, om hun eller han skal købe hele serien, eller kun en eller to af varerne. Ved at fremstille varer i en serie bliver din logistiske opgave også nemmere, da du kan nøjes med at sende os det ene motiv med den tilhørende tekst og jeres logo – så klarer vi resten, når vi har aftalt hvilke komponenter jeres serie skal bestå af.

3. Lad dig ikke lokke
Når du går i gang med at fremstille egenproduktioner, eller skræddersyede varer, som vi kalder det, støder du ind i spørgsmålet om, i hvilket antal, du skal producere. Prisforskellen per styk er ofte stor, når du skal vælge mellem f.eks. 250 eller 1.000 stk.* Nogle falder for fristelsen og bestiller 1.000 stk. eller mere og risikerer på den måde at brænde inde med et alt for stort varelager, hvis varen ikke sælger som forventet. Vores råd er derfor at starte med at producere en mindre mængde, hvis du er det mindste i tvivl om, hvorvidt motivet eller varen sælger. Det er vigtigt at have fokus på beregning af udsalgsprisen, når I på denne måde tester en vare af. Vi anbefaler ikke at benytte den sædvanlige kalkule i “testperioden”, da det kan resultere i en for høj udsalgspris og dermed måske forhindre en succes. Vi plejer at sige, at udsalgsprisen bør beregnes med udgangspunkt i ”næste trin” på prisskalaen – altså prisen ved f.eks. 500 stk. På den måde mindsker I risikoen for fejlinvesteringer og sikrer samtidigt, at jeres næste bestilling bliver til en indkøbspris, der matcher jeres ønske om avance.

Er du i tvivl om hvorvidt I kan lave en god forretning ud af at få fremstillet skræddersyede varer til jeres butik, eller har du input eller spørgsmål til ovenstående så beskriv din tvivl herunder eller send mig en mail på mikkel@gronlunds.dk.

* De fleste varer i grønlunds sortiment kan vi producere i antal helt ned til 100 eller 250 stk. Og som en ekstra lille bonusinfo, er det muligt at fordele en ordre på en vare på flere forskellige motiver, næsten uden merpris.