1924
Få år efter 1. Verdenskrig åbner min bedstefar Aage E. Grønlund i 1924 sin boghandel i Østergade 33 på Strøget i København.
To år senere flytter han til nr. 44, hvor han starter Grønlunds Forlag – og udgiver de første bøger om Danmark.
Min farfar er en kreativ mand. Som årene går udgiver han flere forskellige bogtyper. “Blomsterbogen” som er en digtsamling, “Jesper Mus” en billedbog, “Danske Børnerim” af Louis Levy og “Mine Venner” der udkommer i 70.000 eksemplarer.


1954
Efter at have sejlet som radiotelegrafist og have aftjent sin værnepligt, bliver min far, Jørgen Grønlund, uddannet hos Anton Andersens Boghandel i Charlottenlund. I sommeren 1954 afslutter han sin handelseksamen på Niels Brock og bliver i efteråret ansat på forlaget.


1955
Min far og farfar splitter forlag og boghandel fra hinanden. Forlaget flytter til Pilestræde nr. 2, 1. sal med lager og produktion på 4. sal og boghandlen fortsætter på Strøget.


1960
Min far overtager driften af forlaget i 1960 og udgiver året efter “The Danish Calendar” designet af Bernadotte & Bjørn. Flere kalendere følger i årene efter.
I foråret 1963 pensionerer min bedstefar sig selv ved at sælge boghandlen.
Forlaget fremstiller de første Color-slides-serier i midten af 60’erne – og modtager i 1967 “Landsudvalget for Turistsouvenirs diplom for gode danske turistsouvenirs” herfor.


1970
Pladsen i Pilestræde bliver for trang og personalet klager over, at det er for hårdt at bære varerne op og ned fra fjerde sal. Forlaget flytter derfor til 3 gange så store lokaler på 2. sal i Vestergade tæt på Rådhuspladsen – og her er vareelevator!
Min fars interesse for at fotografere udvikler sig gennem årene. Han modtager stor anerkendelse for sit fotograferingsarbejde til forlaget Lademanns rejseleksikoner i midten af 70’erne og fremstiller kort herefter forlagets første katalog for en dansk turistseværdighed. Mange følger i årene efter – og en stor del af billederne bliver også brugt i forlagets egne udgivelser som f.eks. “Danmarkbogen”, der udkom i sin første udgave sidst i 70’erne.


1984
I august starter jeg selv på Niels Brock på Julius Thomsens Plads i København og arbejder sideløbende på forlaget, hvor jeg er med til at bringe forlaget ind i EDB-alderen, som det hed den gang. Først administrativt senere også den grafiske produktion. I 1987 afslutter jeg min handelseksamen og starter umiddelbart op på fuld tid på forlaget.


1989
Til- og frakørselsforholdene i Vestergade kombineret med dårlige parkeringsforhold for vores kunder, er nogle af årsagerne til at vi trækker teltpælene op og flytter firmaet til et nyt erhvervskvarter i Allerød. Her er god plads, frisk luft og til stor fryd en overdådighed af parkeringspladser og en stor vareport ind til lageret.


1991
1. januar 1991 overtager jeg selv driften af forlaget og arbejder herefter sammen med min far i nogle spændende og lærerige år. Vi udgiver Danmarks første turistvideo og i årene efter udkommer bogserierne “Wonderful Copenhagen”, “Wonderful Roskilde” og “Wonderful Denmark” og i 1996 udgiver vi landets første turist-CD-rom.
Udviklingen i den grafiske branche giver store udfordringer – og stort set alle produktionsmetoder går fra analog til digital. Reproanstalterne er lukket. Blysats blev til fotosats og snart opstod begrebet DTP der gjorde det muligt for os selv at arbejde både med tekst og billeder på computeren.
Snart har vi hele produktionen i huset. I årene 1995-1998 udvider vi vores postkortsortiment fra at dække København til at dække det meste af landet.


2000
Vores lagerbehov har aldrig været større og lagerpladsen i Allerød udvides med containere. I slutningen af 2000 køber jeg en stor, smukt beliggende gård på Lolland og flytter firmaet til Maribo. Her har vi masser af plads – og stedet danner rammen om en virksomhed der udvikler sig til en moderne, kreativ grafisk virksomhed med stor spændvidde og nu også med kunder i England og Tyskland.


2007
For at øge omsætningen af vores egne udgivelser i hovedstaden, og for at give vores kunder her en bedre service, indleder vi et samarbejde med firmaet Brdr. Løppenthin i Bagsværd. De varetager nu salget til butikkerne i Storkøbenhavn og vi har sammen udviklet en række nye produkter.


2010
“History repeats” siger man – og det er firmaet her et godt eksempel på. Specielt i 2010, hvor vi flytter tilbage til Allerød – til et af Nordsjællands største og mest markante erhvervsbyggerier “Scandinavian Trade Building”.
Her fra vil vi i årene fremover fokusere på vores primære forretningsområder og med udgangspunkt i firmaets lange historie og erfaringer, hjælpe vores kunder med at udvikle og fremstille varer, som netop gør det muligt for deres gæster at “tage oplevelsen med hjem”.


2016
I 1926 demonstrerede den skotske opfinder John Baird for første gang sit nye opfindelse ”fjernsynet”. Samme år gik Pressens Radioavis i luften – og på Østerbro i København blev Dirch Passer født den 18. maj. Ikke langt derfra, i Østergade 44 etablerede min farfar, Aage Eschricht Grønlund, virksomheden Grønlunds Forlag. Det er nu 90 år siden – og også nøjagtigt 25 år siden, jeg købte firmaet af min far, Jørgen Grønlund.

Det var en stor udfordring fra første dag, hvor jeg i en alder af 23 år skulle forholde mig til alt fra personale, leverandører, produktionsteknik, budgetter og fotografering til forholdet til vores mange kunder rundt om i landet, der spændte vidt – fra kioskejeren på Vesterbro til Landadelen på de danske godser. Det var en tid, hvor branchen var gennem en vild udvikling. Jeg husker som dreng at have set tekster til bøger blive sat af typografer med blysats i en sættemaskine. Det blev senere til fotosats, stadig sat af typografer – men nu på en computer. Teksterne blev overført til film via et reprokamera og kunne så klippes og klistres sammen med billeder, der igen kunne overføres til en trykplade.

En ny æra begyndte med desktop publishing, hvor vi nu selv kunne sætte teksterne med valg mellem flere skrifttyper og valgfri størrelse på en PC. Nogle år senere investerede vi i scannere, så vi kunne få overført billederne fra film til computeren – og det blev på den måde muligt at designe helt færdige sider med tekst og billeder klar til tryk.

I dag kan hele processen fra fotografi til det færdige tryk holdes 100% digitalt. Processen med f.eks. at få skabt et prøvetryk af et postkort tog i slutningen af 80’erne typisk en uges tid. Det kan i dag gøres på en god halv time.

I 1991 var kunderne hovedsageligt turistseværdigheder i Danmark og landets mange boghandlere og souvenirbutikker. I dag arbejder vi også med udenlandske kunder – og får flere og flere museer som kunder. En udvikling jeg personligt påskønner, blandt andet fordi jeg finder museumsverdenen så mangfoldig – og altid udfordrerne!

Jeg føler mig enormt taknemmelig over at kunne vågne hver morgen og glæde mig til at komme på arbejde. Det gør jeg naturligvis, fordi jeg elsker mit arbejde, men også fordi jeg i min hverdag omgiver mig med nogle meget dygtige mennesker, og fordi vi har nogle kunder, der altid er positive og spændende at arbejde sammen med.

gronlunds-historie-Oestergade

Boghandlen i Østergade, 1932

gronlunds-historien-alleroed

Nye tider i Allerød, 1989

gronlunds-historien-wonderful-copenhagen

Wonderful Copenhagen, 1991

gronlunds-historien-farogsoen

Far og søn, 1993

gronlunds-historien-maribo

Gården på Kirkevejen i Maribo, 2000

gronlunds-historien-maribo-2

Kontoret i Maribo, 2007